Friday, July 13, 2012

Nama Kelasi Melayu di Liverpool Naval Memorial.

Oleh : Harith Faruqi Sidek

Kisah "Pakcik-Pakcik" melayu di Liverpool memang tidak asing lagi. Penghijrahan sejak 1940an menjadi kisah dan sejarah unik untuk dikaji dan dikisahkan semula. Namun jarang dikisahkan penglibatan sebilangan dari kelasi melayu ini dalam peperangan dunia. Para kelasi ini tidak berkhidmat dalam tentera laut British secara rasmi, sebaliknya  polisi pada masa itu menetapkan setiap kelasi yang berkhidmat dengan kapal dagang (Merchant ship) yang dimiliki oleh pihak British  adalah secara automatik boleh  diserap menyertai pasukan tentera laut sebagai bekalan sumber manusia semasa krisis. Kebanyakkan kapal ini membawa dagangan di tanah jajahan British seperti India dan negara Timur Jauh seperti Malaya dan Singapura. Antara barang dagangan yang sering dibawa ialah gula, rempah dan teh.

Namun dalam situasi peperangan, kapal dagang yang telah berada di lautan ini terlibat secara langsung dengan operasi di Lautan Pacific sewaktu perang dunia kedua,pasukan ini dinamakan Merchant Navy.  Kapal ini tidak membawa sejata berat atau bersifat seperti kapal perang, lalu tugas yang diberi adalah seperti mengesan periuk api dan sebagainya. Atas sifat pertahanannya yang lemah, kapal ini menjadi sasaran mudah musuh, akibatnya banyak kapal yang diserang dan ditenggelamkan oleh pihak musuh.

Sebagai tanda penghargaan, sebuah memorial telah dibina di Liverpool, atau lebih tepat lagi di Mersey River Front, Pier Head. Memorial ini terletak berhampiran dengan Liver Building dan Martime Meuseum. Memorial ini telah dirasmikan pada 30 November 1998 oleh Timbalan Perdana Menteri Britain, John Prescott. Pada memorial tersebut, nama 1,400 individu yang terkorban semasa perang dunia telah diabadikan, dan 40 orang daripadanya adalah para kelasi berketurunan melayu.

Liverpool Naval Memorial

                                                              
Plak Perasmian Liverpool Naval Memorial


Para kelasi melayu ini bertugas di kalangan lapan buah kapal yang tewas semasa perang dunia, iaitu;

1. H.M.S Banka ( Tenggelam pada 10 Disember 1941)
2. H.M.S Anking ( Tenggelam pada 4 Mac 1942)
3. H.M.S Fiona  ( Tenggelam pada 18April 1941)
4. H.M.S Chakdina ( Tenggelam pada 5 Disember 1941)
5. H.M.S Highflyer (Tenggelam pada 16 Januari 1946)
6. H.M.S Siang Wo ( Tenggelam pada 20 Februari 1942)
7. H.M.S Scott Harley ( Tenggelam pada 25 Februari 1942)
8. H.H.S Relau  ( Tenggelam pada 13 Februari 1942)

H.M.S Banka



H.M.S Anking

H.M.S Chakdina


Nama-nama kelasi Melayu diabadikan di memorial ini ialah;


Bil
Nama
Jawatan
Umur
Tarikh Meninggal Dunia
Nama Kapal
1
Abbas Bin Bagai
Seaman
25
4/3/1942
H.M.S Anking
2
Abdul Ghani Shariff
Greaser

18/4/1941
H.M.S Fiona
3
Abdul Khalif Muhammad Husain
Second Tindal

5/12/1941
H.M.S Chakdina
4
Abu Bin Haji Hasan
Sailor
39
4/3/1942
H.M.S Anking
5
Ahmad Ismail
Lascar

16/1/1946
H.M.S Highflyer
6
Arabi Bin Nur Samad
Seaman
48
4/3/1942
H.M.S Anking
7
Ariff Bin Ali
Quartermaster
41
4/3/1942
H.M.S Anking
8
Arshad Bin Arabi
Quartermaster
36
10/12/1941
H.M.S Banka
9
Awang Bin Kassim
First Engineman
40
10/12/1941
H.M.S Banka
10
Bag Huq Bin Mamat
Quartermaster
51
20/2/1942
H.M.S Siang Wo
11
Bakar Bin Ahmad
Seaman

25/2/1942
H.M.S Scott Harley
12
Bulut Bin Nur
Seaman
40
4/3/1942
H.M.S Anking
13
Dawi Bin Sayid
Seaman
40
10/12/1941
H.M.S Banka
14
Din Bin Ali
Fireman
38
10/12/1941
H.M.S Banka
15
Din Bin Ibrahim
Seaman
30
4/3/1942
H.M.S Anking
16
Fadzil Bin Bahath
Seaman
22
4/3/1942
H.M.S Anking
17
Hamid Bin Sa’ad
Seaman
26
10/12/1941
H.M.S Banka
18
Idris Bin Salim
Seaman
21
4/3/1942
H.M.S Anking
19
Jantan Bin Repin
Deck Bhandary’s Mate
61
10/12/1941
H.M.S Banka
20
Junid Bin Asa
Deck Bhandary’s Mate
20
10/12/1941
H.M.S Banka
21
Kaseh Bin Hassan
Deck Bhandary
24
10/12/1941
H.M.S Banka
22
Kasimi Bin Yusuf
Seaman
36
4/3/1942
H.M.S Anking
23
M. Nasu B.H Yusuf
Gunner
37
10/12/1941
H.M.S Banka
24
Madar Bin Bakong
Fireman

10/12/1941
H.M.S Banka
25
Manaf Bin Yatim
Deck Bhandary

10/12/1941
H.M.S Banka
26
Maswan Bin Ibrahim
Sailor

4/3/1942
H.M.S Anking
27
Minsuri Bin Malik
Seaman
27
10/12/1941
H.M.S Banka
28
Mohak Bin Yusuf
Seaman
37
4/3/1942
H.M.S Anking
29
Muhammad Ali Bin Yusuf
Quartermaster
31
4/3/1942
H.M.S Anking
30
Muhammad Arifin Bin Taib
Seaman
33
4/3/1942
H.M.S Anking
31
Muhammad Bin Sairi
Seaman
23
4/3/1942
H.M.S Anking
32
Muhammad Hashim Bin Ahmad
Seaman
23
4/3/1942
H.M.S Anking
33
Muhammad Saleh Bin Haji Mujitabah
Seaman
24
4/3/1942
H.M.S Anking
34
Mustafa Bin Mat
Deck Serang
25
13/2/1942
H.M.S Relau
35
Na Din Bin Abdul Jalil
Bhandary
21
4/3/1942
H.M.S Anking
36
Rawi Bin Biju
Fireman’s Serang
44
10/12/1941
H.M.S Banka
37
Saleh Bin Taib
Fireman
34
10/12/1941
H.M.S Banka
38
Sawal Bin Sandang
Engine Driver

10/12/1941
H.M.S Banka
39
40
Shamsi Bin Saleh
Adnan Bin Hahran
Seaman
Seaman
33
19
10/12/1941
10/12/1941
H.M.S Banka
H.M.S Banka


Nama kelasi kapal H.M.S Anking

Nama Kelasi Kapal H.M.S Banka

Daftar nama yang disimpan di Pejabat Rekod Liverpool, Liverpool Central Library.

Meskipun kebanyakkan kelasi ini berasal dari Singapura, namun pada waktu itu Singapura masih sebahagian dari Malaya.  Entri ini akan dikemaskini dari masa ke semasa apabila ada penemuan baru.

Bingkisan buat mereka yang telah pergi terdahulu dari kita.



Sumber :

 http://s994.photobucket.com/profile/AnGem_1

http://www.naval-history.net/xDKCas1941-12DEC1.htm

http://www.cwgc.org/find-a-cemetery/cemetery/2048704/LIVERPOOL%20NAVAL%20MEMORIAL

 http://en.wikipedia.org/wiki/Merchant_Navy_%28United_Kingdom%29

Harith Faruqi Sidek. 2012. Diaspora Melayu di Liverpool (Manuskrip).

2 comments:

ANNIKA AMAHLE MOKOENA said...

Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk menyemak semula jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk maklumat lanjut ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

Yanti Ari said...

Nama saya Bu Yanti Ari. Saya pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa waktu, saya telah mencari pemberi pinjaman pinjaman yang andal yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan pekerjaan untuk orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman pinjaman internet sangat buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan pinjaman sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

Jadi, suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar dari "Dian Pelangi", perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja.

Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi, perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta karena pemberi pinjaman buruk kepadanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberi tahu saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya meneleponnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia berbicara dengan saya dan berkata saya harus menghubungi detail perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba untuk berbagi kabar baik saya agar orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

Maka saya menghubungi Ibu Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
Ini email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diperlukan dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk stres.
jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

Nama: Yanti Ari
Nomor telepon saya: +62821-1644-0184
Nomor Whatsapp: +62821-1644-0184
Kota: Medan
Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

Saya berdoa semoga Allah mengabulkan orang-orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan saat saya diselamatkan. Saya selalu siap membantu siapa saja yang membutuhkan jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak ingin orang-orang saya jatuh ke tangan pencuri !!!